Nagyon megörültem, hogy Rakovszky Zsuzsa újra
verseskötettel jelent meg.
Szeretem a költői attitüdjét. Modern de nem annyira, hogy ne lenne mégis hagyománykövető, válogatottan érthető nyelvezettel. Annyira a jelenben tud lenni a szöveg, hogy (ez igaz a prózájára is), hogy nagyon plasztikusan látható olvasás közben, mert minden most van. Élő retorika. A megjelenő belső kép és a hozzá megszólaltatott hang nagyon együtt van.
Szeretem a költői attitüdjét. Modern de nem annyira, hogy ne lenne mégis hagyománykövető, válogatottan érthető nyelvezettel. Annyira a jelenben tud lenni a szöveg, hogy (ez igaz a prózájára is), hogy nagyon plasztikusan látható olvasás közben, mert minden most van. Élő retorika. A megjelenő belső kép és a hozzá megszólaltatott hang nagyon együtt van.
Kedvelem a prózáit is, de nekem ő
elsősorban költő.
Miért? Hát például ezért a korbarát
letisztultan balladai verséért.
( bocs, hogy így, de nem gépelek. kattra olvashatóvá nőnek.:)
A másik részben pedig életre kel a költői kép
Hangot kapnak az állóképek címkefelhői , és
szóalakban a versek elindulnak, folyamatizálódnak, pillanatra megállnak, majd
újra megiramodnak, szétszélednek, hogy amikor minden hang a helyére kerül,
visszatérjenek a kész kép összhatásához.
(Erdős Virág Trabantfejű nő-je is hasonló
képalapú koncepción alapul, bár ott adott a képi látvány is nem csak a címkék,
szavak és persze más hangon , játékosabban szólal meg egy Szilágyi Lenke fotó)
Rakovszky Zsuzsa a szívem csücske.
ízelítőül :
ízelítőül :
címkék: lakótelep, filmklub, reménytelenség
A nyári dal gyorsan lecseng, az éden
megtermi végül a tapasztalat
férges gyümölcsét október ködében,
örök-egyforma szürke ég alatt,
még látszik a józan nappali fényben,
mindaz, ami a kertből megmaradt:
néhány kiszáradt kaktusz a sarokban,
s a tudat: minden úgy marad, ahogy van.
Ez a kényelmes kétségbeesés
és ízetlen öröm évtizede.
A múlt kimúlt, nincs más csak jelen és
a köznapok kopár nagyüzeme,
a lelkekben kollektív feledés,
a strandokon rágógumi-zene,
fényszennyezéstől vibrál fenn a mennybolt.
A szex kényelmes és veszélytelen sport.
A kor lelke sima és szögletes,
a létező beton és téglalap.
Minden múltból maradt fölösleget
végleg lepörköl és -fonnyaszt a nap.
Az élet végtelen lakótelep,
színes erkélyek, satnya fák alatt
gyes-neurózisban szenvedő ifjú nők
tolnak gyerekkocsit a kis ABC előtt.
Mező, ledózerolt nyomornegyed
helyén, mintha a földből nőne, kocka-
házak sora, a háttérben hegyek,
fuvolás lány, a béke terrakotta
szobra, a törpe téren sárga gyep,
a járda mentén foltokban kikopva,
a Skála Áruház reklámja ég az égen,
a vásznon Bunuel, Pepsi light a büfében.
(Emlékszel még, ha emlékeznek ott,
ahol te vagy, a régi szép napokra?
Mikor akárha tiltott vagy lopott
gyümölcs-ízlelni jártunk filmklubokba?
Aki külföldön járt, pornólapot,
szamizdatot hozott haza, a dogma
vedlett oroszlán, de volt még foga,
bosszantásának még volt pátosza.
Hogy éltünk akkor, emlékszel vajon,
pár négyzetméteres albérletekben,
ahol penész lilállott a falon,
egymással még, de mással képzeletben,
hervadni kezdett már a zöld vadon,
a lét egyetlen végeérhetetlen
várakozás a szürke télvégi ég alatt,
sínek mentén, ahonnét nem indul több vonat.)
Én nem vagyok egy versolvasó ember (sajna....), de ezeket végigolvastam és nagyon jó volt.
VálaszTörlésörülök:)
Törlésfestés?
Á, eddig se volt időm festegetni, most meg még vakáció is van, itthon mindkét gyerek, szórakoztathatom őket álló nap :)
TörlésNa az is művészet:)
TörlésRettegek is tőle :)
Törlés