Ulickaja
megint belekavart a nagy orosz fazékba, ahol is tányérra szedhető az ismert és rettegett politikai korszakban rotyogó tudomány,vallás, a fiatalság lázadása, a férfi –nő viszonya egy családi történeten keresztül.(ha egy kis írói fricska
csiszolta szemüvegen át nézem, gondolhatnék olyat is, hogy micsoda áthallás az,
hogy éppen a nagy orosz anyácska társadalmi visszásságát egy szülész és
a meg- vagy nemszületés morális témájával kapcsolatos környezetbe helyezi. ) Aki
a rövid értékeléseket kedveli, tulajdonképpen itt abba is hagyhatja, mert a
többi már csak aprólékoskodás. A maga stílusában regényesen, de mindezen
túl mégis porhintés mentesen, érthetően tudja megjeleníteni azokat az egyszerű
fonákságokat a szereplőkön keresztül, ahogy a jóság és kedvesség a maga csendes
nőiességében megfosztatik mindentől ami fontos neki. Az értelmétől, a
méltóságától a szakmai büszkeségétől. A múlt biztos köveiben és vallásosságban
menedéket találót megfosztja külvilág látásától, a szeme világától, majd miután
így is megtalálja a kapaszkodót, visszaadja neki azt, hogy mégis látnia kelljen,
amit nem akar. A tudás és a haladó ám életellenes szemlélet, alkoholizmusba
menekül. A szép , okos, erényes és tudatosan jókislány átcsap csavargó és
önfejű lebegő létezésbe, amit a jazz párhuzammal remekül kifejezésre tud
juttatni Ulickaja, mint a szabadság és improvizatív útkeresés véletlenszerű
egybeeséseinek a nem hely- és időkonform, ezért kudarcra ítélt kezdeménye. A
jövőtlenséget ígérő gyökérnélküliségből eredő ragaszkodás viszont, éppen az
előzővel ellentétesen megtalálja a szerepét az őt előzőleg padlóra juttató
osztálytársadalmi talajban. Aztán ott van a valódi gondolkodó, aki minden
ízében átlátja a körülvevő mételyt, őt viszont komikus módon köztörvényeskén
börtönzik be, míg a rendszerbe illeszkedő jómunkásembereket éppen a hűségük
miatt, kozmopolizmus vádjával lehetetlenítik el. Mindeközben a kiaknázatlan
zseniknek meg szépen kialszik a fényük… Újra csak hódolat Ulickajának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése