2015. március 18.

Vermes Géza: A qumráni közösség és a holt-tengeri tekercsek története



fullspoiler! (ha jól értettem a könyvet;) 
Hát az van, hogy ez a könyv pont 60%-al ad többet, mint ami egy magamfajta, kíváncsi laikust érdekel a témával kapcsolatban. (igen, láttam, hogy szakirodalom, de @Inpu olyan jól eladta;) 
Amennyiben nem vagy kedves olvasó elhivatott régésztanuló, bibliakutató, ie. I- isz.II. -ig. tartó időszakra szakosodott történelemfanatikus, úgy ezt a rövidebb összefoglalót fogadd a büntetésem vezekléseképp a határtalan kíváncsiságom miatt.

A könyv engem érdeklő ismeretbővítő tartalmát nem érdemes más szavakkal átfogalmazva kivonatolni. Legkorrektebbül maga Vermes kiragadott részletei adják meg a válaszokat a bennem felmerült kérdésekre. 
„Ha meg kellene jelölnünk , hogy melyik az a legforradalmibb nóvum, amellyel a Qumrán szembesített bennünket, joggal választhatnánk az iratoknak azt az aspektusát, amely a zsidó irodalmi alkotások genezisének megértéséhez járul hozzá. A bibliai kéziratok, amelyek között ugyan az a szöveg nincs meg két teljesen megegyező példányban, és a közösségi iratok, amelyek több, néha feltűnően eltérő kéziratban maradtak fenn, összehasonlító tanulmányozása során az egyik elsőrangú kutató arra a megállapításra jutott, hogy Qumránban „hanyagul ellenőrzött másolás” folyt. „ 
[…] 
A holt-tengeri tekercsek most először tették lehetővé, hogy közvetlenül bepillantást nyerjünk a sokszínű judaizmuson belüli kreatív irodalmi-vallási fejlődés vagy változás folyamataiba, mégpedig a (látszólagos) nemzeti függetlenség utolsó két évszázadában, még azelőtt, hogy i. sz. 70. évi katasztrófa arra kényszerítette volna a farizeusok rabbinikus utódait , hogy létrehozzák az „ortodoxiát”, megteremtve ezzel az egyszerű, rendes (normális) és könnyen ellenőrizhető egységet, a veszélyes sokféleség helyett. „ 37.o. 
„Érthető, hogy a tekercsek élénk érdeklődést váltottak ki a tudományos világban, de vajon mi az oka annak, hogy a laikusok képzeletére olyan erősen hatottak? Én azt mondanám, hogy azért, mert korunk legszembetűnőbb jelensége az az igény, hogy visszanyúljunk az elérhető legnagyobb hitelességhez, azaz a mellébeszélés nélküli igazsághoz.” 38.o
A történeti zanzaváz: 
Megtalálták a taamir bennszülött arabok a tekercseket. 
Rábuktak a beduinkereskedők portékájára a tudósok. 
A térségbeli szakadás után katonai titkosszolgálatok segítségével megkaparintották azokat. 
Pökhendi tudósok 20-30 évig kotlottak rajta zárt körben. 
Aztán kinyitva a zárt tudóspökhemdiséget, szélesebb körűvé téve a kutatást 2-3 év alatt többet értek el, mint addig összesen. 
Gondoltak ezt-azt eredetileg a keletkezés idejéről, miértjéről, hogyanjáról. 
Aztán módosították (tudományosan eufemizálva: kiterjesztették az elméletek skáláját.) 
Valamiben megállapodtak régészeti, paleográfia és a tekercsekben szereplő történetek egyéb helyeken azonosítható hasonlóságuk alapján való korba helyezés szerint. 
Most ez(a könyvben szépen leírt) a védhető verzió van tudományosan alátámasztva kor, keletkezés, ilyen-olyan hatások , satöbbi (egészen addig, amíg nem állnak elő újabb szenzációs felfedezésekkel, elméletekkel) 
Aztán a nagyobb részben, maguk a leletek tartalma van leírva, körbejárva.

(majd lesz még tovább, de kicsit most másképp…)

Aztán van az a BiblioBlikk verzió, amit szintén a témával foglalkozó, (talán perifériára szorult?) elméletikutatópublicisták agyaltak össze, ilyen szenzációéhes és bugyuta érdeklődőknek, mint például én, miszerint a qumráni lelet tulajdonképpen egy préjudasztikus közkönyvtár, ahol is nevezett Jézus, a 4 gyerekes magánzó, tisztázatlan eredetű állami erőforrásokból korai kódexmásoló kisvállalkozást üzemeltet, a szabadidejében hobbiszinten (értsd: nem megfelelő referenciákkal igazolt, adózatlan tevékenységként) véghezvitt -messiáskodása során összegyűjtött történeteket íratta le az alkalmazottaival, fényglóriába mártogatott tollal. A korabeli rabbisztikus szabadgondolkodás és liberális történetkezelés jegyében a kopipésztszakemberek sajátosan értelmezték a munkájuknak a kötetlen voltát és ahányan jegyezték a történeteket, annyiféleképpen kanyarintották egyes részleteit. Ezzel, mintegy keresztet is vethetünk a hiteles bibliai alapokra.

Na de komolyan:
Érdekes, de nekem túl érdekes volt, ezért olyanoknak ajánlanám, akik szeretik a mérhetetlen sok adatot, utalást, képben vannak a kor történelmi, régészeti, vallási érájával annyira, hogy nem zavarják a bekezdésenkénti 150 ismerni illő(?) újabb utalások, korszámadatok vagy nevek tömkelege. Mindez természetesen ugyan annyi lábjegyzettel, ami nem hogy egyértelműsítené a képet, hanem éppen növelik az halmozódó ismeretlen adathalmazt. 
Minden esetre találtam benne több érdekes részt, ami nagyon összecsengett legutóbb Ulickajánál olvasottakkal (Daniel Steel): 
„Az esszénizmus ma már nem létezik. A merev és zárt közösség törékeny szerkezete nem élhette túl a palesztin judaizmusra i.sz.70-ben lesújtó katasztrófát. A fennkölt eszmék által irányított és a tökéletes szentségre törekvő irányzaból még hiányzott az alkalmazkodás képessége és az a gondolati rugalmasság, valamint a spirituális látásmódnak az a mélysége, amelynek köszönhetően a rabbinisztikus judaizmus fennmaradt és tovább virágzott. És bár az Igazság Tanítója kétségtelenül megérezte a mózesi Törvényben eleve benne rejlő mélyebb kötelezettséget, nem rendelkezett azonban a zsidó Jézus zsenialitásával, akinek sikerült felfedeznie azt, hogy a vallás lényege az ember és ember , valamint az ember és Isten közötti egzisztenciális kapcsolat.” 39.o. 

Vagy később a Közösség vallási eszméi fejezetben: 
Hiteles magyarázat nélkül a Tóra teljes megértése és értelmezése nem volt lehetséges. Az intertestamentális korszakban élő valamennyi zsidó, így az esszénusok és ellenfeleik is, egyetértettek abban, hogy az igaz vallásosság a Törvényhez való feltétlen engedelmességgel jár együtt. Annak ellenére azonbam, hogy a tóraútmutatása az élet valóban sok aspektusára kirejed – az üzletrelés az imádságra,a bíráskodásra és a konyhára, a nászágyra és a Templomra –, a benne foglalt 613 pozitív és negatív parancsolat mégsem ad megoldást az élet során felbukkanó valamennyi problémára, és különösen azokra nem, amelyek a bibliai törvényhozás elkészültét követő évszázadokban váltak aktuálissá. Jó példa erre az, hogy az autonóm zsidó társadalomban élő törvényhozó például nem látta előre a diaszpóra világának kialakulását. „ 198. o. 



És innen pedig az iratok tartalma, magyarázata, szemantikája, satöbbi. Ez olyanoknak érdekes, akik érdeklődnek a szent iratok szövege, összefüggései, értelmezése iránt. 
Mellesleg érdekes és egy értő szem számára bizonyára alapos munka.


(Minden esetre őszinte tiszteletem Vermes professzornak az összes és mindenképpen nyomot hagyó munkásságáér.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése