Nem
is tudom. Hamvast nem is olvassa az ember, hanem újra és újra felfedezi. Hogy így Béla bácsisan mondjam: revelációként ér ahányszor kézbe veszem egyes
könyveit. Ilyen a Patmosz is , amit a húszas éveimben az akkori egómmal
titokban forradalmian megvilágosodva, ám a külvilág felé amolyan nekem
mondod féle hozzáállással kezeltem. Majd nagyot ugorva úgy gondoltam, van
mit tanulnom és ehhez mért alázattal olvastam a sorait, aztán most meg, olykor
mosolygok magamon, olykor Hamvason, de van, hogy azon kapom magam, már nem is
olvasok, hanem elgondolkodok a könyv fölött, majd észre sem véve mikor kerültem
vissza a szövegbe, hátra kell lapoznom, hogy megtaláljam a magam és a könyv
elváló és visszataláló gondolatmenetének az eredetijét. Ilyen volt többek
között a színek szinkronitásával induló szerteágazó és sok területet érintő
eszmefuttatása, ami érintette a festészetet, az irodalmat a zenei traverzeket,
a neoprimitív életstílust és a matematikai logikát. Gyönyörű halmozott
mondatfüzér volt .
Kicsit felsejlett bennem, hogy ő az irodalom filozófia
Vernéje. Kicsit, hisz amit az ő korához képest eljövendő 21. századi
kormánykommunikációs pszichológiáról ír és a teljesítményfokozó szerek
eljöveteléről, nem beszélve a titkosrendőrség mindentudósági hatalmáról, a
kultúra alkonyáról, ami a felébredő barbárság okán a humánumot fenyegeti…
szóval kicsit mintha belelátott volna a mába, de nem úgy, mint mondjuk Orwell
vagy Huxley, hanem mint egy megvalósulás előtt álló, eljövendő folyamat, kirívó
szélsőségek nélkül. (kicsit optimista volt)
Néha olyan szakrális síkon vezeti
végig a gondolatait , amit az emberközpontú gondolkodásom nehezen tud követni.
Van azonban sok olyan gondolata(vagy mások gondolatából kivonatolás) ami
mindenféle nézeten, filozófián felül áll. Ilyen az például, amit a felelősség
mibenlétéről, a feloldozás alapvető irányáról ír, meg arról a bátorságról
bármely korból , ami a költőnek lenni-ségről fogalmaz meg.
„A világirodalomban csak kevesen bírták ki, hogy költők legyenek. Ha költő lettem volna, elzüllöttem volna, mint ahogy a többiek léha mutatványokban elzüllöttek.”
Persze
minden életműben van vitatható tétel, de egyrészt a vitathatóság függ az
olvasójától is vagy a kor mércéjétől. Ám egy valami állandó, az pedig az író
eredeti szándéka. Igaz ez az, ami legkevésbé érdekli az aktuális olvasót.
Leírta, ne magyarázza. Minden esetre az aligha szorul magyarázatra, hogy abban
az érában miért kellett egy ilyen gondolkodónak raktári leltárral vagy
lapátnyél forgatással lekötni a kapacitását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése