2016. április 4.

Gerőcs Péter: Zombor és a világ

Mondjuk azt ki kell mondjam az elején, hogy nem túl eredeti. Persze ha az Estinek van létjogosultsága és hát ugye van, akkor lehetne ennek is, és nyilván van is, na de nem hasonlítgatnám, (upsz, már késő) mert egy felől ugye ott van a klasszikus ok, hogy: n a n e m á (kacag) másfelől meg Kornél ugye alap, ahogy pestiesen mondani szokás. Esti meg nem ezzel indított, hisz majd' egy életműnyi előzménye van és úgy azért már kicsit lehet játszadozni Kosztolányival is. Zombor meg első regény. És? ez nem kizáró ok, mert simán le lehet rántani bármilyen ikont a polcról, ha ... , csak! (és ez egy nagy csak)  Értem én, hogy mindenki valahonnan táplálkozik amíg egyszer csak a maga jogán irodalmiönfenntartóvá válik. Na ilyenkor lehet játszadozni nagykaliberű kollégákkal. Ha nincs előzmény, (és néhány folyóirati megszólalást azért ne vegyünk annak) amire lehet amúgy támaszkodni, akkor az irodalmi játszadozós tükör az nem is tükör, hanem átlátszó példa-kép-visszaverődés. Már ha teccenek érteni a nyakatekert hasonlatot, miszerint a hiteles parafrazeológizálás megkívánja a sziklabiztos önarcképet. Pontosabban önhangzást.  Mert ugye mihez képest? Mindig magához. De amíg nincs maga, addig csak kopirájt.  Ami egy amatőrnél jópofa, na de ha valaki komolyan veszi magát, az előbb vegye komolyan magát, majd komolytalankodhat másokkal. Az egy dolog, hogy irodalmi lapokban megjelennek írások, de ha regényre adja valaki a fejét mutassa meg magát., és nem úgy, hogy egy jól bevált köntöst ölt magára és úgy ír magáról. Könnyű utas megoldás. Még akkor is, ha elismerem, hogy Kosztolányi Kornélja egy már visszatekintő alak, míg Zsombor a maga korában kalandozik maga körül és keresi azt a jelenében, sőt a jövöjének, amit Kornél már maga mögött hagyott, onnan mosolyog vissza rá.

Ki vagy te Gerőcs Péter? Mi a saját irodalmi identitásod? Érdekelne, mert ez jópofa volt, csak éppen ezt az adut már kijátszották. Na jó, a képességeidről meggyőztél, mert elég nagy fába vágtad a fejszét így elsőre és ugyan kellett farigcsálni , de mégis kidöntötted azt a nagyfát, szóval a munkát elvégezted, és nem is rosszul. Szórakoztató volt. Tényleg az,  a fadöntés közbeni szétpattanó szilánkok ellenére.

Mert amúgy kompakt írás. Zombor bolyong a kis életében megbolondítva csöppnyi ironikus humorral, és persze mai gyerek a Zombor, egyetemi tanok közt nyűglődik, csajozási zavarokkal bazmegolódik, teng-leng újra és újra a startkőről indított novellányi percekben mérhető helyek között,  helyzetek között, nyelvhelyzetekben és helyzetnyelvekben, szellemes vagy szellemtelen  szellemvonalak  közt, mélységes magasságokban, magasztos mélységekben, archaizált nyelvi architectura közt, keres , kutat, próbál illeni a terveibe, festegeti, majd újrafesti a lehetséges jövőképét, csak hát ezt a műfajt baromi jól kell ma csinálni, hogy ne mosolyogjon ki Kornél karöltve Estivel egy egy  mondatfordulat mögött.



Szolg. Közl. Pávelnek: beütött a krach. Ahogy szedegettem széjjelfele, a legnagyobb csodálkozásomra inkább a tetszett mérlegoldalra billent, amit ott találtam. Persze attól még a kritikai magaslovas megnyilvánulása nincs megbocsájtva;)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése