Egy idősödő, a fizikai írásképességét
támadó betegséggel küzdő író, lecsontozott , de nem érzelemmentes őszinteségei
magáról, gondolatairól, az őt körülvevő szűkebb és tágabb időről, közvetlen és
szélesebb spektrumú társadalomról, annak formálódásáról, deformálódásáról. Kár,
és egyben szégyenletes, hogy sokszor a saját szavainak a kontextusból
kiragadott töredékeit hozzák fel ellene. Méltatlan, mint ahogy az is, hogy
ráolvassák, hogy nem dugja önként a fejét a számára megkomponált hurokba, azt
vetik a szemére, hogy oda menekült, ahonnan a világ kifordulása előtt indult
az a szellemi métely, ami elől itthonról a XXI században menekülnie kellett a
nyugalma érdekében. A hazugság élhetetlen, és ettől tűrhetetlen légkört teremt
egy gondolkodó embernek. Ha pedig tűrhetetlen, az ellen egy közéleti embernek
nem szólnia illik, hanem szólnia kell. Az identifikáció nem az, ha besimul
valaki az éppen aktuálisan alakuló közegbe.
Fura dramaturgia, mint ahogy a naplók
dramaturgiája általában. A zajló élet szabja meg, hogy éppen épül vagy bomlik
az íve. Az életszakaszának a társas kapcsolata(i), kapcsolt társai, szellemi és
fizikai hogyléte, (magyar!)írói, emberi, idősödő férfikénti változásai és az
arra reflektáló jelen idejű mikéntjei. Érdekes kép merült fel bennem olvasás
közben, ahogy egy remegő kezű ember küzd a kézremegés ellen azzal, hogy
odahagyva a tollat egy új eszközzel veszi fel a kesztyűt, hogy megmaradjon az
írásképessége, amit nem becsül sokra az a jelenkori ideológiai közeg, akinek
beírta a nemzetnevét egy veretes listára az örökkévalóságnak.
Milyen érdekes, hogy például Adyt nem
ostorozzák ilyen naturalisztikus módon, pedig igen erős nemzetkritikái voltak ,
nála elfogadták (persze lehet csak az utókor), hogy rendesen odamondott az
akkori aktualitásnak, múltnak és még az akkor körvonalazódó jövőnek is, sőt,
nem csak elfogadták, de be is emelték a magyar! irodalmi kánonba. Párizs az
akkori irodalmieurópa Berlinje. Az akkori művészvilág
hajléktalanjainak a befogadó átmeneti szállása. Mint ahogy később is befogadták
és szellemi (olykor fizikális és gazdasági) teret biztosítottak a kevésbé
szerencsés alkotóbarát közegben, a zárványból kinyílást nem segítő helyre
születetteknek.
Lehet Kertész írói stílusát kedvelni, nem
szeretni, lehet mint embert a maga gondolataival és azok interpretálásával
szeretni, elfogadni vagy nem szeretni. Lehet, de nehéz elmenni szó nélkül
mellette. Szóval hat. Az, hogy ki mit olvas ki a soraiból, az legyen az olvasó
önmagával és a környezeti hatásokkal való pólusmagnetizált elrendeződése és az
azzal való mihezkezdés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése