Ma ezt úgy mondanák, hogy egy celeb önhitt kényeskedése a
körülötte vonagló nyáladzó seggnyalók, bennfentességet mímelő senkik, valakinek
a valakijei vagy éppen valahavolt
ifjúságot immár csak parodizáló, visszaemlékezgető rajongók körében. Na jó ez
elég erős és marginális összegző párhuzamvonás.
Mert azért Goethe
kétségtelen letett valamit az
irodalom asztalára, (az nem az ő hibája, hogy nyűgös kötelezőolvásmány lett)(haha ma már az
irodalom területét a celebség úgy kerüli, mint győzike a könyvtárakat) Aztán további csúsztatás részemről Lotte
roadribi tükrözése, hisz a regénybeli Charlotte tisztes özvegy, aki hű feleség
és családanya volt, még ha vissza-vissza is próbál kacérodni a múltjába és
árnyképeket osztogat magáról, messze nem, mint a pőrenaptárszóró kiszeltünde, aki dörgölőzik
mindenkihez, aki egyszer is megjelent az
operabálon, de a finom párhuzam a korok másképpen természetes jellemzői a hedonista
híresség és érintett környezete mentén mégiscsak észrevehető. Persze vegyük azt is számításba, hogy ezt nem egy
bulvármagazinzsurnalisztból avanzsált írócska firkantotta tőmondatoktól idegesítőre
leegyszerűsített „könyvbe”, hanem a cirkalmasan hosszú és körülményesen
válogatott körmondatok mestere, Thomas Mann. Így tessék olvasni ezt a könyvet
és türelemmel lenni a mondatokból lassan kibontakozó egészhez, ahonnan visszafejtve
a különböző szereplők, a szerelem
tárgya, a rajongó irodalomszerető, a rokonok meg a matek tanár stb…
felidézéseiből előbukkan Werther szenvedése, ami feloldja az
olvasó kezdeti szenvedését a lassú kibontakozás iránt.
Na
de komolyan: (*fejvakar* lehet egyáltalán hülyéskedni TM-al? ) most már mindegy,
megtettem) a szokásos
manni agyalgatás a számára fontos nagydolgokról, beágyazva
a goethefigura
formálta műbe, ahol is az irodalmi Werther valódi szerelme bekocsizik a
történetbe sok
évvel a szenvedelmes mű
születése után.
Ez remek keretet ad
Thomas Mannak, hogy valójában párhuzamolva megírhassa
önmagát
Goethe különcségében, a
felidézés során felmerült gondolatok okán megforgassa a tollát a
németségével, a hazával, a
szabadságeszmével örökösen filozófikusan
foglalkozó írói lélek
tintasötét harcaiban. Aztán
az is hozzátartozik a komolysághoz, hogy van jobb könyve is
Mannak, ahol a fenti kérdéseket fejtegeti.(persze
az is igaz, hogy szinte minden könyve erre
fókuszál)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése