Nincs kezdet csak a monotörténet, a szemlélődés által labirintizált, magába visszaforduló egyhuzamban.
Mindegy, hogy japánmód szakrális környezetben (van
egyáltalán tér?) és időben(van egyáltalán idő?) figyeli vagy inkább már nem is
néz oda a félrefordult Buddha fej a halandók által a csöndességében ártatlanul
tisztának indult világba belemocskolt negatív jelzőket, mint a hazug, romlott, gyenge, gonosz, aljas és nem is sorolom, mert ezen jelzők halmaza a felhasználók által egyre
csak bővül és növeli a káoszt.
Egy regény, aminek nincs kezdőmondata. Mondhatnám, hogy
praktikus, mert a szerző átugorja a regények egyik legnagyobb felelősséggel járó
részét, ami szinte azonnal eldönti, az olvasó és a könyv viszonyát, sőt az alapviszonyát
egy könyvhöz. De Krasznahorkai nagyban játszik, mert nem hogy csak kezdőmondat
nincs, de mindjárt az első fejezetet is elhagyja, és bár ezzel grafológiailag
csak optikai ugrást végzett, hisz ekként a második fejezet tölti be a kezdés felelősségének a szerepét, mégiscsak megadatik mind az
írónak mind az olvasónak az a könnyűség, hogy azonnal a folytatólagosság
szabadságával indítson, persze ez nem jelenti azt, hogy valójában se eleje se vége(bár ezt ugye még
ebben a fázisban nem is sejthetjük , vagy ha igen, akkor azt csakis az író
előző könyveinek az ismeretéből vetíthetnénk előre, de ezzel nem azt akarom
mondani, hogy itt is úgy lesz, mert mint mondtam ezt most itt még nem
tudhatjuk) szóval, hogy ne lenne kezdet, mert kezdete mindennek van, csak nem
biztos, hogy emlékszünk arra a pontra ahol valami elkezdődött, bár utólag
könnyebb megtalálni , de nem biztos, hogy mindenkinél arra vezethető vissza
vagy ha arra is nem biztos, hogy akkorra vagy éppen akkorra, de lépjek már ezen
túl, mert ez legyen minden olvasónak a maga keresése vagy éppen elhagyása mert
igazából attól, hogy nincs meghúzva a startvonal, attól még a bejárt távolság minden
szakasza megtettnek tetszik és érvényes a cél is, már ha van ugye, de az persze
van, csak az elérése kétséges bár mindig van valami amit elérünk, csak meglehet
nem pont azért indultunk, ám az mit sem számít, ha közben meg mégiscsak
megtaláltunk valamit vagy valamiket a lényeg, hogy tudjunk vele mit kezdeni,
még akkor is, ha ez a mit esetleg
pont olyan ami arra jó, hogy ne kezdjünk vele semmit.
A semmi is valami, ha
céllal történik. Például lehetne az, hogy semmit sem veszünk el abból vagy teszünk hozzá ahhoz, ami a
harmóniát önmagában hordozza, békén hagyjuk a békességet elengedjük a
megfoghatatlant és nem lépünk rá a járhatatlanra. Csak örülünk, hogy van.
Mondjuk nevezzük ezt egy
kertnek.
És már meg is találtuk a hiányzó első mondatunkat, amivel
lehetne újra kezdeni az egészet, de akár újrakezdeném a könyvet akár nem, ez már marad egy elméleti perpetuum mobile, a
tökéletes megteremtésére tett kísérlet, ami mindig csak akkor válik megteremthetővé,
ha megtesszük előtte a felismerő köröket, aminek a folyamán éppen tönkretesszük a
tökéletességet, hogy aztán újra és újra felismerhessük azt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése